Grupę "Słoneczniki" odwiedził tata Hani
Realizując zadania wynikające z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak skuteczne stosować sposoby zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.
Cyberbezpieczeństwo to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1369 z późn.zm)).
Do najpopularniejszych zagrożeń w cyberprzestrzeni należą:
- ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, itp.
- kradzieże tożsamości
- kradzieże (wyłudzenia), fałszowanie bądź niszczenie danych,
- blokowanie dostępu do usług,
- spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
- ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji (np. danych do logowania) poprzez podszywanie się pod instytucję lub osobę godną zaufania, np. urzędy, banki, portale społecznościowe, znajomych);
Niektóre sposoby zabezpieczenia się przed zagrożeniami:
- Używaj tylko silnych, indywidualnych dla każdego systemu haseł i nie udostępniaj ich nikomu.
- Zainstaluj i używaj oprogramowania antywirusowe. Najlepiej stosuj ochronę w czasie rzeczywistym.
- Aktualizuj oprogramowanie antywirusowe oraz bazy danych wirusów (dowiedz się czy twój program do ochrony przed wirusami posiada taką funkcję i robi to automatycznie).
- Aktualizuj system operacyjny i aplikacje bez zbędnej zwłoki.
- Nie otwieraj plików nieznanego pochodzenia.
- Nie korzystaj ze stron internetowych (zwłaszcza ze stron banków, poczty elektronicznej czy portali społecznościowych), które nie mają ważnego certyfikatu, chyba, że masz stuprocentową pewność z innego źródła, że strona taka jest bezpieczna.
- Nie używaj niesprawdzonych programów zabezpieczających czy też do publikowania własnych plików w Internecie (mogą one np. podłączać niechciane linijki kodu do źródła strony).
- Regularnie skanuj komputer i sprawdzaj procesy sieciowe – jeśli się na tym nie znasz poproś o sprawdzenie kogoś, kto się zna. Czasami złośliwe oprogramowanie nawiązujące własne połączenia z Internetem, wysyłające twoje hasła i inne prywatne dane do sieci może się zainstalować na komputerze mimo dobrej ochrony – należy je wykryć i zlikwidować.
- Sprawdzaj pliki pobrane z Internetu za pomocą programu antywirusowego.
- Unikaj odwiedzania stron, które oferują wyjątkowe atrakcje (darmowe filmiki, muzykę, łatwy zarobek, cudowną dietę) – często na takich stronach znajdują się ukryte wirusy, trojany i inne zagrożenia.
- Nie zostawiaj danych osobowych w niesprawdzonych serwisach i na stronach, jeżeli nie masz absolutnej pewności, że nie są one widoczne dla osób trzecich.
- Nie wysyłaj w e-mailach żadnych poufnych danych (np. danych osobowych, logowania, karty kredytowej) w formie otwartego tekstu – powinny być zabezpieczone hasłem i zaszyfrowane – hasło przekazuj w sposób bezpieczny, tj. innym kanałem niż dane.
- Pamiętaj o uruchomieniu firewalla.
- Wykonuj kopie zapasowe ważnych danych.
- Pamiętaj, że żaden bank czy Urząd nie wysyła e-maili do swoich klientów z prośbą o podanie hasła lub loginu w celu ich weryfikacji.
- Zwracaj uwagę na komunikaty pojawiające się na ekranie i nigdy nie ignoruj ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa.
Więcej wskazówek na temat zabezpieczenia danych można znaleźć pod linkami:
https://www.nask.pl/pl/dzialalnosc/cyberbezpieczenstwo/3284,Cyberbezpieczenstwo.html
https://it-szkola.edu.pl/news,art,514
Jeżeli chcesz anonimowo i łatwo zgłosić nielegalne i szkodliwe treści, na które natknąłeś się w sieci możesz zrobić to za pomocą https://incydent.cert.pl/#!/lang=pl
• Przypomnienie i utrwalenie umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji;
• Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się w pieszym ruchu drogowym;
• Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.
• Doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych.
Uczymy się piosenki: „Razem w przedszkolu”
Gdy wrześniowy promyk słońca,
do przedszkola drogę wskaże.
Pobiegniemy co sił w nogach,
pobiegniemy wszyscy razem. x2
Kiedy w okno deszcz zapuka,
I zapyta- Jak tam leci?
Dobrze, dobrze- odpowiemy-
Bo się razem bawią dzieci. x2
Razem zimą, razem wiosną,
mnóstwo przygód na nas czeka.
Żadne dziecko się nie nudzi,
żadne dziecko nie narzeka. X2
Uczymy się wiersza pt."Wrzesień" J. Ficowski
Jeszcze lato nie odeszło, a już jesień bliska.
Wrzesień milczkiem borowiki skrył na wrzosowiskach.
Na polany rude rydze stadkami wygonił
i rumiane jabłka strąca raz po raz z jabłoni.
Jeszcze słońce o południu tak potrafi przypiec,
jakby to nie wrzesień rządził, lecz upalny lipiec.
Ale już chłodniejsze noce niż bywały w lecie.
Liściom nadszedł czas, by żółknąć, a ptakom - odlecieć!
Co to jest adaptacja w przedszkolu?
Adaptacja jest procesem, w którym to dziecko przystosowuje się do nowego środowiska przedszkolnego. Jest to niezwykle długotrwały, złożony i wymagający zaangażowania etap w życiu malucha. Trudna adaptacja w przedszkolu może przyczynić się do późniejszej niechęci dziecka i licznych problemów – m.in. społecznych i rozwojowych. Dlatego też to w tym czasie dziecko potrzebuje dużego zrozumienia, ale także cierpliwości i czasu. Ważne jest, aby zyskało to wsparcie zarówno ze strony rodziców, jak i nauczycieli, którzy powinni poświęcić mu w tym czasie nieco więcej uwagi.
Bardzo często w kontekście adaptacji mówi się o tzw. dojrzałości przedszkolnej. W tym kontekście mamy zwykle na myśli osiągnięcie pewnego stopnia dojrzałości (rozwojowej, fizycznej i umysłowej), która pozwoli mu pozostać bez rodziców przez kilka godzin dziennie. To w tym czasie dziecko – oczywiście będąc pod opieką przedszkolanek – jest w stanie uczestniczyć w nowym środowisku, w nowych warunkach, bez odczuwania lęku i niepewności.
Ta niepewność jest naturalna i wynika głównie z faktu, że dotychczas maluch wychowywał się w rodzinie – tj. w naturalnym (według niego) środowisku społecznym. Teraz widzi nowe środowisko, są nowi rówieśnicy co sprawia, że maluch czuje się zaniepokojony i wystraszony. Wynika to też z faktu, że nieznane otoczenie może naruszyć jego poczucie bezpieczeństwa. Należy bowiem pamiętać, że dziecko dotychczas żyło w przekonaniu, że Tata i Mama są niezbędni, aby zaspokajać jego potrzeby emocjonalne i biologiczne. Teraz okazuje się, że te podstawowe potrzeby zostały zastąpione przez nowe, dotychczas mu obce. Dlatego też adaptacja dziecka w przedszkolu ma niezwykle ważny wpływ na rozwój i na poprawną socjalizację.
Adaptacja w przedszkolu jak wygląda?
Często adaptacja w przedszkolu – zwłaszcza, gdy prowadzona jest przez niewykwalifikowany zespół – bazuje na przeczekaniu i pozostawieniu malucha “samemu sobie”. Jest to jeden z podstawowych błędów, wywołujących tzw. lęk separacyjny, który objawia się późniejszymi problemami w osiąganiu samodzielności i niezależności (również emocjonalnej).
Świadomość tego, że adaptacja jest kluczowym elementem to pierwszy krok do jej prawidłowego przeprowadzenia. Wśród tych najczęściej pojawiających się problemów, wymienia się:
• problem z wyrażaniem i zaspokajaniem potrzeb – emocjonalnych i biologicznych,
• trudność w nawiązywaniu kontaktów z nowymi kolegami i koleżankami,
• trudność w rozeznaniu środowiskowym,
• problemy z nabywaniem przynależności społecznej,
• trudności w dostosowaniu się do nowego rytmu dnia,
• problem w odnalezieniu swojej roli – innej niż dotychczas.
Jak powinna wyglądać adaptacja dziecka w przedszkolu?
No dobrze, skoro już wiesz, jak nie powinna wyglądać adaptacja, pora odpowiedzieć na pytanie: jak właściwie przygotować dziecko do nowego środowiska?
W tym celu przydatna jest adaptacja w przedszkolu zabawy, które pozwalają dziecku rozeznać się w nowym środowisku, poznać inne dzieci, przygotować się do zmian i lepiej odczuć trudną rozłąkę. Przydatne są także scenariusze (o nich trochę więcej poniżej) oraz systematycznie budowa wiedza (pomocna okazać się może np. adaptacja dziecka w przedszkolu literatura).
Prawidłowo przeprowadzony proces adaptacji zachodzi stopniowo, powoli, bez pospieszania i narzucania presji. Warto o tym pamiętać, bowiem dziecko po 2-3 roku życia może odczuwać wzmożone objawy tzw. lęku separacyjnego
Jest to naturalny lęk rozwojowy, który wynika z obawy przed rozłąką z rodzicem. W takiej sytuacji maluch odczuwa niepokój, strach, czuje się osamotniony – zwłaszcza wtedy, gdy rodzica nie ma w zasięgu wzroku. Ten lęk wynika z faktu, że maluch boi się, że rodzic odejdzie i zostawi go w samotności. Ważne jest więc, aby przygotowywać dziecko do tej sytuacji, udowadniając, że nawet chwilowa nieobecność nie pociąga za sobą negatywnych emocji i doświadczeń.
Adaptacja w przedszkolu scenariusz, w dużym skrócie i uogólnieniu, powinna wyglądać w następujący sposób:
Krok 1: Przywitanie malca, pokazanie mu wnętrza budynku i głównej sali.
Krok 2: Pokazanie łazienki, wytłumaczenie wszystkich obszarów i czynności, które w danym pomieszczeniu się robi.
Krok 3: Pokazanie innych dzieci i to, jak spędzają czas.
Krok 4: Pokazanie zabawek i pozwolenie, aby maluch wybrał sobie jedną z nich.
Krok 5: Niech maluch bawi się wybraną zabawką. Miej go cały czas “na oku”.
Adaptacja w przedszkolu jak pomóc dziecku?
Pomoc i wsparcie przedszkola to jedno. Przygotowanie i troska rodzica – to drugie. W procesie tym ważne jest więc, abyś przygotował malucha jeszcze przed udaniem się do placówki. Dlaczego?
Dzieci uczą się poprzez modelowanie i obserwowanie. Jeśli więc maluch zobaczy, że nagle zostanie pozostawiony w nowych okolicznościach, a rodzic z tego tytułu odczuwa lęk i niepewność – dodatkowo “zapożyczy” te emocje. Ważne jest więc, aby wspierać i pomagać swojemu dziecku poprzez zarówno swoje, pozytywne emocje, jak i poprzez odpowiednie przygotowanie. Warto więc wyjaśnić dziecku co się dzieje, dlaczego idzie do przedszkola, co z tego wyniesie. Dużo lepiej sprawdzą się argumenty o kreatywnych zabawach i poznaniu nowych przyjaciół, niż te, mówiące o Twojej pracy czy nowych obowiązkach.
Adaptacja w przedszkolu rady dla rodziców
Bądź szczery, tłumacz cierpliwie, opowiadaj o swoich doświadczeniach. Gdy dziecko pyta Cię co rano o powód – odpowiadaj za każdym razem w taki sam sposób. Warto także uprzedzić malucha o nowych zasadach, które będą obowiązywać w placówce. Brak zaskoczenia sprawi, że dziecko poczuje się bezpiecznie.
Ile trwa adaptacja dziecka w przedszkolu?
To zależy. Każdy maluch jest inny, ma swoje własne tempo adaptacji i rozwoju. Należy traktować więc go w sposób indywidualny, nie porównując z innymi i nie narzucając presji. Słabsza adaptacja nie musi oznaczać zaburzeń. Może natomiast wynikać z niewłaściwego przygotowania lub prowadzenia nieodpowiednich zajęć przystosowawczych. Docelowo, uśredniając, okres adaptacji trwa od kilku tygodniu czy kilku miesięcy. O jej długości decyduje m.in. dotychczasowa więź emocjonalna z opiekunem, a także przygotowanie rodzica i jego dotychczasowa postawa.
Najczęściej, klasyczna adaptacja przeprowadzana w przedszkolu, trwa około 3 miesiące. Oczywiście jej czas uzależniony jest od szeregu czynników – m.in. od przeszkolenia personelu, liczebności grupy i przygotowania pedagogów pod kątem merytorycznym. Placówka, podobnie jak rodzice, nie powinna porównywać dzieci ze sobą, a im bardziej ma indywidualnie podejdzie do tematu – tym lepiej.
Bibliografia:
[1] Brzezińska, A. I., Czub, M., & Ożadowicz, N. (2012). Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Edukacja, 4(120), 5-21.
[2] Kanka, L. Rola rodziny i przedszkola w procesie adaptacji dziecka trzyletniego do warunków przedszkola.
[3] Słowik, Z. (2018). Wpływ nauczyciela na adaptację dziecka trzyletniego do przedszkola.
Artykuł dostępny na stronie przedszkola oraz na:
https://babyactiv.pl/przedszkole/adaptacja-w-przedszkolu/adaptacja-w-przedszkolu-jak-wyglada/
• Przypomnienie i utrwalenie umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji;
• Przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się w pieszym ruchu drogowym;
• Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany jakie zachodzą w przyrodzie.
• Doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych.
Uczymy się piosenki: „Razem w przedszkolu”
Gdy wrześniowy promyk słońca,
do przedszkola drogę wskaże.
Pobiegniemy co sił w nogach,
pobiegniemy wszyscy razem. x2
Kiedy w okno deszcz zapuka,
I zapyta- Jak tam leci?
Dobrze, dobrze- odpowiemy-
Bo się razem bawią dzieci. x2
Razem zimą, razem wiosną,
mnóstwo przygód na nas czeka.
Żadne dziecko się nie nudzi,
żadne dziecko nie narzeka. X2
Uczymy się wiersza pt."Wrzesień" J. Ficowski
Jeszcze lato nie odeszło, a już jesień bliska.
Wrzesień milczkiem borowiki skrył na wrzosowiskach.
Na polany rude rydze stadkami wygonił
i rumiane jabłka strąca raz po raz z jabłoni.
Jeszcze słońce o południu tak potrafi przypiec,
jakby to nie wrzesień rządził, lecz upalny lipiec.
Ale już chłodniejsze noce niż bywały w lecie.
Liściom nadszedł czas, by żółknąć, a ptakom - odlecieć!
2 września 2023 r., o godzinie 16:30
zapraszamy na zebranie z rodzicami 👪